Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Strona Główna / Blog / Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Spis treści

Autor : Joanna Kowalska
Kategoria : Pozycjonowanie

Warto zacząć od wyjaśnienia tego, czym jest pozycjonowanie lokalne. To odmiana pozycjonowania, czyli działania marketingowego, którego celem jest dotarcie do jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Przekłada się to na rozpoznawalność marki oraz zwiększenie jej szans sprzedażowych.

Pozycjonowanie lokalne – co to takiego?

Pozycjonowanie lokalne skupia się na działaniach SEO, dzięki którym witryna zajmuje wyższą pozycję w wyszukiwaniach frazy kluczowej połączonej z lokalizacją. Może to dotyczyć powiatu, miasta, czy nawet dzielnicy. To skuteczne narzędzie dotarcia do klientów, z którego korzystają biznesy o zasięgu lokalnym. W ten sposób mogą skuteczniej dotrzeć do klientów i nie muszą konkurować z silnymi markami, które zajmują wysokie pozycje w pozycjonowaniu globalnym na dane frazy kluczowe. 

Na czym polega pozycjonowanie lokalne?

Specyfika tego rodzaju pozycjonowania polega na tym, że roboty Google zbierają dane o stronach internetowych oraz jednoczesnej lokalizacji usługodawców i sklepów, oraz osób wyszukujących zapytania w sieci. Powiązanie wyszukiwania z lokalizacją pozwala algorytmowi Google na przedstawienie wyników najbardziej dopasowanych do potrzeb użytkownika. O kolejności wyświetlania poszczególnych wyników decyduje wyższy ranking pozycjonowania lokalnego, lokalizacja oraz łatwość dojazdu do danego miejsca. 

Dzięki temu użytkownicy nie muszą wpisywać pełnej frazy kluczowej z lokalizacją w oknie wyszukiwarki. Wystarczy wpisać hasła takie jak: „fryzjer” lub „restauracja”, a Google podpowie najbliższe naszej lokalizacji miejsca, gdzie świadczone są wybrane usługi. To znaczne ułatwienie zwłaszcza dla osób, które poszukują usług lub produktów w czasie podróży, w nowym miejscu zamieszkania oraz w miastach, których kompletnie nie znają. 

Kto najczęściej korzysta z pozycjonowania lokalnego?

Pozycjonowanie lokalne stworzono z myślą przede wszystkim o biznesach lokalnych, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. Obecnie z powodzeniem korzystają z nich również marki o szerszym zasięgu, które decydują się na prowadzenie kampanii z podziałem na wybrane lokalizacje. Oznacza to, że to dobry wybór na pozycjonowanie stron lokalnych przedsiębiorców oraz na pozycjonowanie sklepów internetowych o ogólnopolskim zasięgu lub większym. Wszystko zależy od realnych potrzeb klientów i obranej przez nich strategii marketingowej. 

Lokalne biznesy i pozycjonowanie

Z pozycjonowania lokalnego z powodzeniem korzystają biznesy, które działają lokalnie i zależy im na dotarciu z komunikacją informacyjną lub sprzedażową do określonej grupy odbiorców. Do popularnych beneficjentów pozycjonowania lokalnego zaliczane są takie biznesy jak:

  • zakłady naprawy aut;
  • szkoły i żłobki;
  • puby, bary i restauracje;
  • fryzjerzy;
  • hydraulik;
  • hotele;
  • siłownie;
  • obiekty sportowe;
  • baseny;
  • biblioteki;
  • kwiaciarnie;
  • fizjoterapeuci;
  • salony piękności;
  • dentyści i inni lekarze;
  • zegarmistrzowie;
  • inne specjalizacje, które wymagają kontaktu bezpośredniego. 

Odpowiednie wyniki w zakresie wyszukiwań takich usług pojawią się u internauty niezależnie od tego, czy we frazie uwzględnił miejscowość, czy nie. 

Jak zadbać o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania organicznego?

Istnieje zakres prac, który wykonuje się w ramach pozycjonowania lokalnego. Właściciele stron powinni zadbać przede wszystkim o takie aspekty jak:

  • stworzenie i doskonalenie wizytówki Google Moja Firma;
  • optymalizację strony pod kątem urządzeń mobilnych (responsywność);
  • wdrożenie strategii linkowania zewnętrznego na poziomie lokalnym;
  • zebranie opinii, komentarzy i recenzji od użytkowników;
  • wysokiej jakości content na stronie internetowej (z uwzględnieniem fraz lokalnych);
  • unikanie błędów struktury na stronie.  

Prace te można wykonać we własnym zakresie lub zdecydować się na współpracę z renomowaną agencją SEO i pozycjonowania stron internetowych. Ten drugi wariant pozwala przedsiębiorcom na zaoszczędzenie czasu oraz skupienie się na realizacji podstawowego zakresu prowadzonej działalności. Zwiększa także skuteczność pozycjonowania lokalnego. 

Zdjęcie główne: Mikhail Nilov/pexels.com

Spis treści

    Zastanawiasz się dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.