Spis treści


Marketing to niezwykle szerokie pojęcie, które obejmuje wachlarz działań, strategii i taktyk, z których każda ma jeden cel: dotarcie do klientów wraz ze spełnieniem ich potrzeb oraz promocja usług i/lub produktów. Kiedyś królowały broszury, plakaty, neony, bilbordy, telewizja. Dziś z uwagi na rozwój technologii i cyfryzacji świat reklamy przeniósł się do internetu. Definicja marketingu poszerza się więc o nowe gałęzie, a jedną z nich jest digital marketing.
Słowem wstępu
Digital marketing to, najprościej rzecz ujmując, tworzenie oraz dystrybucja treści za pośrednictwem mediów cyfrowych (stron internetowych, serwisów społecznościowych, poczty elektronicznej czy aplikacji). W tym celu wykorzystuje się zasoby SEO oraz SEM, content marketing, pocztę elektroniczną, a także media społecznościowe. Celem jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców za pomocą wielu kanałów jednocześnie.
Omnichannel to podstawa w 2022 roku
SEO (Search Engine Optimization) umożliwia zwiększenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania i zajęcie wysokiej pozycji rankingowej. SEM (Search Engine Marketing) przyspiesza uzyskanie efektów kampanii za pośrednictwem płatnych metod reklamowych (PPC). Content marketing pozwala zbudować trwałą więź z odbiorcą, a także pozyskiwać leady sprzedażowe. E-mail marketing z kolei umożliwia masową, acz spersonalizowaną komunikację oraz podtrzymywanie relacji. Media społecznościowe pozwalają zaś nadążać za trendami, określając tym samym status marki.
https://www.google.dk/
https://www.google.rs/
https://www.google.lt/
https://www.google.com/
https://www.google.pl/
https://www.google.de/
Punkty zwrotne digital marketingu
Tradycyjna definicja marketingu funkcjonuje w oparciu o zasadę 4P, czyli: produkt (product), cenę (price), miejsce dystrybucji (place) oraz promocję (promotion). Z uwagi na wspomnianą wielokanałowość w proces budowania kampanii zaangażowanych jest wielu specjalistów, od informatyków, programistów, projektantów UX i UI, po ekspertów zarządzania i PR.
Kampanie online docierają do milionów odbiorców, a ich stworzenie wiąże się z mniejszymi kosztami niż przy wykorzystaniu tradycyjnych kanałów dystrybucji treści. Wymaga to jednak wiedzy, ponieważ jeden błąd może przekreślić wszystkie starania. Z tego względu coraz więcej firm sięga do wsparcia, jakie oferują agencje marketingu cyfrowego. Niezależnie jednak od tego, czy samodzielnie zaplanujesz strategię czy zdecydujesz się na współpracę, musisz wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów. Dlaczego?
- Globalny rynek reklamy i marketingu cyfrowego został oszacowany na ponad 350 miliardów dolarów i szacuje się, że do 2026 roku osiągnie ponad 700 miliardów.
- Content marketing jest tańszy o 62% od marketingu tradycyjnego.
- Spersonalizowane maile mają o niemal 30% większy współczynnik klikalności niż wiadomości masowe.
- Prawie połowa światowej populacji ludności korzysta z mediów społecznościowych.
Po pierwsze: cel
Strategia marketingu internetowego musi posiadać jasno wyznaczony cel. Sprzedaż produktów bądź usług, pozyskanie danych kontaktowych, zwiększenie ruchu na stronie, zapisanie się do newslettera, komunikacja z klientem, zwiększenie zaangażowania i lojalności, wizyta w sklepie stacjonarnym, instalacja aplikacji lub pobranie pliku? Celów jest wiele, dlatego musisz bardzo dokładnie zastanowić się na czym Ci zależy. Decyzja ta jest kluczowa i oddziałuje na wszystkie pozostałe kroki, decydując tym samym o powodzeniu kampanii.
Po drugie: odpowiednio dobrani odbiorcy
Współcześni konsumenci są znacznie bardziej świadomi. To oni dyktują warunki. Dlatego tak ważne jest, aby każdy komunikat miał swojego odbiorcę. Powinieneś stworzyć modelowego klienta. Postaraj się więc ustalić płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zainteresowania i potrzeby użytkowników. Wykorzystaj w tym celu możliwości Google Search Console oraz Google Analytics. Im lepiej określisz postać klienta, tym bardziej spersonalizowany komunikat uda Ci się stworzyć.
W zależności od profilu klienta, powinieneś wybrać odpowiednie platformy komunikacji. Do wyboru masz media społecznościowe, blogi, reklamę, strony docelowe, maile, etc. Pamiętaj o języku, którego używasz. Każda grupa docelowa posiada inne potrzeby, a tym musisz je poznać. Jest to szczególnie ważne w kontekście optymalizacji SEO, a dokładniej rzecz ujmując, w pozycjonowaniu za pomocą słów kluczowych. Myśl jak klient i poznaj search intent.
Po trzecie: plan
Dobra strategia jest długofalowa. Nie możesz codziennie publikować materiałów i atakować nimi klientów. Poczują się oni zagubieni w gąszczu informacji, dlatego ważne jest znalezienie złotego środka. Koniecznie powinieneś stworzyć plan i kalendarium. Dzięki temu unikniesz wielu błędów. Warto stworzyć w tym celu tak zwany media plan, czyli dokument dotyczący wykorzystania zasobów kanałów medialnych. Zawiera się w nim zasięg oddziaływania, częstotliwość publikowania elementów kampanii, oczekiwane rezultaty.
Po czwarte: jakość contentu
Zawsze kieruj się zasadą: jakość ponad ilość. W planowaniu strategii digital niezwykle ważny jest content pod kątem wrażeń użytkowników (UX). Nie wystarczy mieć wartościowych i oryginalnych treści. Należy je jeszcze odpowiednio zaprezentować. Całość musi być zawsze przyjazna w odbiorze, intuicyjna, a przede wszystkim przykuwająca uwagę. Według badań przeciętny internauta w ciągu 10 sekund stwierdza czy interesuje go dana strona. Dlatego tak ważny jest odpowiedni projekt witryny pod kątem user experience. Nie zapomnij, że to właśnie na zatrzymaniu odbiorców Ci zależy.
Po piąte: analityka
Nie ma jednego uniwersalnego zestawu wskaźników KPI (Key Performance Indicators). Musisz je stworzyć samodzielnie w zależności od celu kampanii. Zastanów się, co będzie dla Ciebie najbardziej miarodajne: źródła ruchu, liczba użytkowników, długość trwania sesji, kliknięcia, zwrot z inwestycji, etc. Każdy kanał dystrybucji będzie potrzebować czegoś innego. Ważne jednak, abyś połączył je tak, by się uzupełniały. Tylko tak będziesz mieć najszerszy odbiór.
Wnioski
Digital marketing to przestrzeń ogromnych możliwości, ale i wyzwań. Musisz mieć oczy dookoła głowy, a pomaga w tym sztab specjalistów. Warto więc nawiązać współpracę z agencją, która wesprze Cię w procesie planowania strategii, tak abyś na niej zyskał. Każdy błąd słono kosztuje, zwłaszcza w sieci. Nie zniechęcaj się jednak. To czego potrzebujesz, to biznes plan.